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 授業科目
 Course Title
Case Studies in International Business 
Case Studies in International Business 
 担当者
 Instructor
准教授 灘山 直人  後学期 火曜日2時限
 単 位
 Credit
2

関連するディプロマポリシー Related Diploma Policy
国際的感性とコミュニケーション能力/International sensibilities and communication capabilities
時代の課題と社会の要請に応えた専門的知識と技能/Expert knowledge and skills to address the issues of the age and the demands of society
 
到達目標
本講義の到達目標は、グローバリゼーションの進んだ現代社会において企業がいかに海外展開していくかについて、受講生が具体的事例を通して理解することである。

また、「少人数での英語によるディスカッション」が本講義の特徴である。これは経済学部のディプロマ・ポリシーに基づき、グローバル化する世界経済や企業活動の中で国際的な視野と国際化に対応できる知識や能力の習得を目指すものである。(日本人学生に加え、交換留学生の参加も歓迎する。)

This course aims at students’ learning about “how firms internationalize their business in this globalization era”, through reading practical cases.

This course is characterized as "a discussion-based in a small class in English”. (Exchange students are welcome in this course.)
 
授業内容
※重要:本講義ではZoomを用いたライブ配信授業を行う。履修登録を予定している(既にした)学生には、個別に授業参加の方法を教えるので、必ず灘山までメールで知らせること(naoto.nadayama@gmail.com またはft102011ea@kanagawa-u.ac.jp)。


本講義では、特定の企業に焦点を当てた7つのケースを扱っていく。それぞれの企業の置かれた状況や特性を詳細に理解しながら、それらがいかにグローバル社会のなかで活動しているのかを学んでいく。その際、必要に応じて国際ビジネスの理論や関連するケースを紹介していくつもりである。なお、授業のなかではディスカッションを用いる。毎回のケースに関連したテーマを受講生に投げかけ、様々な意見をざっくばらんに出してもらいながら一緒に考えていく。

また、受講者によるプレゼンテーションの機会をつくる。これは各自がマネジメントに関連したテーマを自由に設定して調べ、それについて短いプレゼンテーションを実施する。これは講義2回分相当の学習が求められる。

本講義では、説明やプレゼンテーション、ディスカッションまで基本的に全て英語で行う。そのため、受講生は英語での講義参加に意欲的であることが求められる。英語でのディスカッションは、特に将来海外に出たい人にとって良い経験になるだろう。また、日本人の受講生向けに、必要に応じて日本語での補足説明を適宜行う。

【アクティブ・ラーニングについて】
本授業はアクティブ・ラーニング(ディスカッション)を取り入れている授業である。

【実務経験のある教員による授業科目】
日本企業の海外子会社などで勤務した経験をもとに、多国籍企業の海外進出について多方面から考察する。

※Important: This course is conducted by Zoom-based online lecture. Lecturer would provide detail information by emails. If you are going to register (or have already registered) this course, please send an email to lecturer. (Naoto Nadayama: naoto.nadayama@gmail.com or ft102011ea@kanagawa-u.ac.jp)


This course utilizes seven cases, each of which focuses on a real/fictional company. Students learn how each company develops business in global society, with understanding the unique situation and characteristics. Students also get introduction of related cases and theories. In addition, this course is driven with discussion. Students are required to give opinions in a class.

In addition, this course provides an opportunity of short presentation to each student. A student sets a topic which is related to management by himself/herself, and she or he provides a short presentation about it in a class.

This course is basically lectured in English. It is required that students are motivated to participate this course in English. For domestic students, a lecturer would often provide supplimentary explanation in Japanese, if necessary.
 
授業計画
本講義の12回分の授業概要を以下に示す。

各回共通の予習として、受講生はその回で取り扱うケース教材を読んで内容を理解してくる必要がある。その他に各授業の予習事項を下記各回に【予習】として示す。また各授業の後には復習として授業で利用されたスライドを見返しながらそのケースについて再考してみる必要がある。なお予習と復習合わせて各回あたり約4時間の自己学習を想定している。

さらに本講義では2回分の授業に相当する課題を提示する。

■第1回授業:「イントロダクション」
シラバスの記載事項について確認し、特に講義の進め方について説明する。またケース教材を受講生に配布する。また各学生によるプレゼンテーションのスケジュールを決める。

■第2回授業:「ケース1: DataClear」
ケース1はDataClearという架空のソフトウェア企業を想定し、その海外展開を取り上げたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、特に海外進出に関するディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第3回授業:「ケース2: Ryanair」
ケース2は創業期のライアンエアに着目し、ブリティッシュ・エアウェイズやエアリンガスとの競争を描いたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、特に経営戦略についてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第4回授業:「ケース3: Kenko」
ケース3はKenkoという架空の日系食品企業を想定し、その米国市場展開を取り上げたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、特に米国での市場展開についてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第5回授業:「ケース4: Tela」
ケース4はTelaという架空のアパレル企業を想定し、地元であるペルーの国内市場での米国企業との競争を描いたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、特にマーケティングについてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第6回授業:「ケース5: Cafe Coffee Day」
ケース5はインドをリードするカフェチェーンであるCafe Coffee Dayが、インド市場に参入したStarbucksと競争する様子を描いたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、新興国でのマーケティングについてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第7回授業:「ケース5: Cafe Coffee Day続き」
前回に引き続きCafe Coffee Dayを取り上げ、新興国市場でのマーケティングに関してディスカッションする。【予習】ケース教材を読み、またCafe Coffee Dayの活動について調べてみる。


■第8回授業:「ケース6: Walton」
ケース6はバングラディシュを代表する企業であるWaltonに焦点を当て、その欧米市場への参入計画について描いたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、新興国発の海外進出についてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第9回授業:「ケース6: Walton続き」
前回に引き続きWaltonのケースを取り上げ、特に関連する事例としてホンダの米国進出を合わせたディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、Walton社の現状について調べてみる。

■第10回授業:「ケース7: Andreas Weber」
ケース7はAndreas Weberという架空の人物を想定し、彼がドイツの銀行から駐在員として米国に派遣された様子を描いたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、特にグローバルな人的資源管理についてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第11回授業:「ケース8: Nissan&Renault」
ケース8は日産とルノーの戦略的アライアンスに焦点を当て、その統合の様子について描いたものである。ケース教材に基づいて講師がケース企業の説明を行い、グローバルアライアンスについてディスカッションを行う。【予習】ケース教材を読み、感想や興味を持った点など考えておく。

■第12回授業:「全ケースのおさらい」
これまでに学習した8つのケースについておさらいする。【予習】8つのケースについてあらためて教材を読み返し、比較してみる。

Content of each lecture is shown in the followings. Before each lecture, it is required that students read and understand a case article which is utilized. After each lecture, it is required that students review lecture slides and rethink of the case. The pre-/after-study would take about 4 hours per each lecture.

<Lecture 1: Introduction>
A lecturer will introduce an overview of this course, following this syllabus. He will also deliver course materials. He will also set schedule of student presentation.

<Lecture 2: Case 1 (DataClear)>
Case 1 focuses on a fictionalized company, DataClear, which operates software business in the US market. The case will be introduced and discussed in the context of internationalization.

<Lecture 3: Case 2 (Ryanair)>
Case 2 focuses on Ryanair, especialy its competition against British Airways & Aer Lingus in 1986. The case will be introduced and discussed in the context of strategic management.

<Lecture 4: Case 3 (Kenko)>
Case 3 focuses on a fictionalized Japanese company, Kenko, which develops busienss in the US market. The case will be introduced and discussed in the context of global management.

<Lecture 5: Case 4 (Tela)>
Case 4 focuses on a fictionalized Peruvian company, Tela, which competes with foreign companies in the local market. The case will be introduced and discussed in the context of marketing.

<Lecture 6: Case 5 (Cafe Coffee Day)>
Case 5 focuses on Cafe Coffee Day, a leading cafe chain in India, especially its competition with Starbucks in the local market. The case will be introduced and discussed in the context of marketing.

<Lecture 7: Case 5 (Cafe Coffee Day continued)>
Cafe Coffee Day's case will be continued for further discussion about marketing.

<Lecture 8: Case 6 (Walton)>
Case 6 focuses on Walton, a Bangladesh-based conglomerate, which plans to enter Western countries. The case will be introduced and discussed in the context of marketing.

<Lecture 9: Case 6 (Walton continued)>
Walton's case will be continued for further discussion about marketing.

<Lecture 10: Case 7 (Andreas Weber)>
Case 7 focuses on a fictionalized manager, Andreas Weber, who is an expatriate of German bank. The case will be introduced and discussed in the context of international human resource management.

<Lecture 11: Case 8 (Nissan&Renault)>
Case 8 focuses on a strategic alliance between Nissan and Renault. The case will be introduced and discussed in the context of global alliance.

<Lecture 12: Review of All Cases>
A lecturer will review all of eight cases to conclude this course.
 
授業運営
本講義ではZoomによるライブ配信授業を試みる。

本講義では1つのケースにつき1つの英文記事を教材として取り扱う。すなわち全部で8つの英文記事を取り扱い、英文記事のデータはMicrosoft Teamsのコースページ上にて共有する。

なお、講師が授業のなかで使ったプレゼンテーションスライドについては毎回授業の後にMicrosoft Teamsのコースページ上にて受講生と共有する。

前述したように、本講義は基本的に英語のみでの講義になるが、講義中に必要に応じて日本語での説明を加える場合がある。また、この講義は英語自体を学ぶための語学の講義ではないため、英会話や英文法を教えるようなことには注力しない。また、授業中や授業時間外に講師が受講生とケース教材を一文ずつ詳細に翻訳して意味を確認するようなことはできない。ケース教材については基本的に自分で読み、できるだけ理解してくる努力が求められる。(一方で、受講生が事前に英語教材を全て理解できなくとも、講義中に内容を分かりやすく説明し、学習についていけるようにするので安心していただきたい。)

This course is conducted by Zoom-based online lectures.

As course materials, this course uses eight case articles in total that are written in English. One article per a case. These case articles are delivered by a lecturer on course page of Microsoft Teams. Schedule of student presenatation is also set in Lecture 1.

In addition, a lecturer explains each case by utilizing presentation slides that are shared with students after each lecture on course page of Microsoft Teams.

This course is lectured only in English. Accordingly, students are required to have high motivation for participation in English. At the same time, this course is not for learning English itself. Lecturer does not specially teach practical methods of English communication/English presentation/English grammar in this course. In the lectures, the lecturer neither read nor check details of case article line-by-line. In addition, he does not support the detail translation of case articles for each student during lectures, as well as other times. Accordingly, it is required for each student to try to read and understand case articles in English by his/her own skills and motivations.
 
評価方法
以下の方法で成績評価を行うが、講義を4回以上欠席した者は評価の対象としない。
1.講義での発表:40%
2.講義での議論:40%
3.期末レポート20%
(中間テスト・期末テストはなし)
(なお期末レポートに関しては英語だけでなく日本語での質問も記載し、受講生には英語か日本語での回答を認める。

Students are evaluated by following criteria:
1.Presentation in lectures (40%)
2.Discussion in lectures (40%)
3.Final reporting (20%)

*If a student is absent from 4 lectures (or more), he/she fails this course.
*This course has neither mid-term exam nor final exam.
*In final reporting, questions are provided both in English and in Japanese. Students are allowed to answer the questions either in English or in Japanese.
*In final exam, questions are provided both in English and in Japanese. Students are allowed to answer the questions either in English or in Japanese.
 
オフィスアワー
2020年度後期は対面での相談ができないため、相談等のある人は、メールでの相談に応じる。(naoto.nadayama@gmail.com)

Because it is not allowed to set a meeting in the autumn period 2020, please send email to lectuer. Email address is: naoto.nadayama@gmail.com
 

参考書
中川功一・林正・多田和美・大木清弘『はじめての国際経営』[有斐閣ストゥディア]2015
Charles W. L. Hill & G. Thomas M. Hult,International Business,11,McGraw-Hill,2017

 
 
 
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