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 授業科目
 Course Title
国際・異文化コミュニケーション論特講
Advanced Studies in Intercultural Communication
 担当者
 Instructor
教授   泉水 英計  後学期 木曜日1時限
 単 位
 Credit
2

関連するディプロマポリシー Related Diploma Policy
国際的感性とコミュニケーション能力/International sensibilities and communication capabilities
 
到達目標 Target to be Reached
Students will gain the basic understanding of history of Japan's foreign relations and their impact on contemporary Japanese society.

受講生は、日本の外交史の基礎および外交関係が現代日本社会におよぼした影響について理解を得る。
 
授業内容 Course Content
Since the turn of the century there has been a growing tide of challenge to the view of Japan as an ethnically and “racially” homogeneous society. Cultural dissonance, exclusion and conflicts have effectively been disclosed and thereby the unitary identity of Japan amongst Japanese has been undermined. When the idea of multi-ethnic Japan seems to have gained popularity, it is rather necessary to examine the multiculturalist criticism and to explain how the popular misconception once occurred. Hasty refutation can ironically confirm the existing bi-polar categories of Japanese and “foreigners,” or leave us in the ignorance of the particular historical context in which higher uniformity was feigned. This course tries to take preceding discussions steps further into the dimension beyond immediate and/or exclusive concern about ethnic discrimination and racism, not simply to castigate injustice but rather to grasp its mechanism.

日本を単一民族国家とする見解に対し、1990年代以降、これを批判する議論が活発におこなわれている。この議論によって、文化的な不調和や差別、確執が日本社会に存続していたという事実が曝露され、日本人が信じていた統一的なアイデンティティは見事に崩されたといってよいだろう。日本を多民族国家とする見解が共有された今日、私たちは単一民族国家論の批判のみに満足すべきではなく、むしろそのような誤解が生じたのは何故か冷静に考えてみる必要がある。また、多民族主義を性急に主張すると、日本人と「外人」という対極的なカテゴリーを皮肉にも追認してしまう。この授業で受講生は、日本における民族差別や人種差別についての既存の議論から一歩先へ踏み出すことを試みる。すなわち、たんに不正義を糾弾することにとどまるのではなく、その不正義を生み出す仕組みを理解することを目指す。
 
授業計画 Course Planning
The course will cover the following topics:
授業で扱う話題は以下のとおりである。



1. Politico-geographical units. 政治=地理的単位について
2. Cultural Impact of China. 中国からの文化的影響
3. Cultural Impact of the West. 西洋からの文化的影響
4. Nationalism and the Emperor. ナショナリズムと天皇制
5. The Ainu in Hokkaido. 蝦夷地(北海道)のアイヌ
6. The Okinawans in the Ryukyu islands. 琉球列島の沖縄人
7. Taiwan/Formosa and the colonial empire. 台湾と帝国日本
8. The Koreans and the idea of family-state. 朝鮮人と家族国家観
9. Micronesian islanders and "Orientalism." ミクロネシア島民と「オリエンタリズム」
10. Reforms under the Allied occupation. 連合国占領下の改革
11. Cold War and the U. S. base issue in Okinawa. 冷戦と沖縄の米軍基地
12. Resident Koreans and contemporary racism. 在日韓国人と現代の人種差別
13. "Burakumins" and social movements. 被差別部落民と社会運動
14. Multi-culturalism and ethnic discrimination. 多文化主義と民族差別
 
授業運営 Course Management
The core of class activities is a critical reading of Michael Weiner’s Japan’s Minorities: The Illusion of Homogeneity (London: Routledge, 1997), which you read section by section and deliver a short presentation each week, from which discussions in class will develop. You are also required to read some reference materials Weiner uses in the book so that you can fairly judge his arguments. According to the regulation of Japanese Ministry of Education, you are supposed to spend more than 4 hours to prepare and review the class every week.

授業の核となる作業はマイケル・ワイナー著『日本の少数民族―単一性の幻想』(ラウトレッジ社、1997年)の批判的読解である。受講生は章節を追って熟読し、毎週、関連する短い発表を準備して授業に臨み、教室ではその発表を土台にして他の受講生と議論を深める。また、同著の論述を正当に評価するためには、著者が参照・引用している他の著作に目を通し確認することも必要となる。文科省の規定により、受講生は毎回の授業の予習と復習に4時間をあてなければならない。
 
評価方法 Evaluation Method
Your grade will be based on weekly presentations, participation in class discussion, and a final paper on “Discourses of race, nation and empire in Japan” (3,000 words).

評価は毎週の発表、教室での議論への参加の程度、学期末エッセイ「日本における人種、国家、帝国の言説」(6000字程度)
 
オフィスアワー Office Hour (s)
Tuesday 12:40-13:20
火曜日昼休み
 

参考書 Book (s) for Reference
Michael Weiner,Japan’s Minorities: The Illusion of Homogeneity,Routledge,1997
Benedict Anderson,Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism,Verso,1983
Nobushige Hozumi,Ancestor-Worship and Japanese Law,Maruzen,1901

 
 
 
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